Wednesday, June 3, 2009

Pendakwah Muda yang ''dituakan''


Menyoroti beberapa bulan yang lalu, kita mula melihat beberapa kejayaan manis yang dilakar oleh Sekeretariat Pendakwah Muda M'sia (SPMM USIM). Bertitik tolak daripada progarm Demonstrasi Palestin yang berjaya menyentuh perasaan & mengetuk pemikiran mahasiswa/i & para staff USIM mengenai SPMM USIM. Namun itu hanya igauan sementara kerana selepas itu semangat itu mulai berkubur.

Biro Penyelidikan & Latihan melihat perkara di atas berpunca daripada semangat kerja bermusim yang menyelubungi para ahli SPMM itu sendiri. Sikap hanya menantikan program yang telah diluluskan oleh Penyelaras SPMM sendiri untuk dilaksanakan. Lebih terang boleh dikatakan tiada inisiatif untuk ''proaktif'' membina program sendiri. Tidak dinafikan bahawa banyak kertas kerja telah dihantar & walaupun hanya sebilangan yang diluluskan & kebanyakannya ditolak namun perlu dibina atas semangat untuk terus tidak berputus asa untuk membaiki di bahagian mana yang tidak dipersetujui.

Faktor seterusnya ialah kepimpinan generasi Muda SPMM tidak berminat untuk bergiat aktif. Terus terang dikatakan SPMM bukanlah organisasi yang serupa dengan badan pelajar, persatuan & lain-lain perwakilan yang di dalamnya sentiasa di bawah pemantauan pensyarah tertentu. Figura-figura yang menjadi perwakilan pelajar SPMM USIM adalah daripada qudwah para pelajar itu sendiri. Exco Latihan & Penyelidikan menyeru terutama daripada generasi kedua SPMM USIM yang telah menjalani kursus perkaderan baru-baru ini bersedia untuk menyambung perjuangan selepas ini.

Pendakwah Muda USIM tidak digentarkan dengan situasi di kampus-kampus lain yang berhadapan dengan non-muslim. Kita tahu dalam konteks pelbagai agama masing-masing mempunya kaedah tersendiri untuk menyebarkan dakyah & ideologi masing-masing. Maka para Pendakwah Muda USIM perlu sedar kondisi selesa di USIM yang tidak sama di kampus-kampus lain ialah peluang terbaik untuk kita membentuk sahsiah & pemikiran para pendakwah yang mahsyur seperti sahabat nabi Mus'ab Ibn Umair, pakar perbandinag agam Dr. Ahmad Deeda, Harun Yahya, Bro Shahkirit & banyak lagi yang mereka ini memerlukan legasi untuk meneruskan kerja-kerja dakwah.

Sekali lagi diharapkan para pendakwah Muda USIM tidak ''dituakan'' dengan suasana semasa, cetuskan pemikiran-pemikiran yang boleh merubah suasana dakwah di USIM dengan menyalurkan kepada para AJK SPMM USIM yang ada.
'' Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu mengubah nasibnya sendiri.''

'' Kalau bukan hari ini bila lagi, kalau bukan kita siapa lagi?.''

Exco Penyelidikan & Latihan Sekretariat Pendakwah Muda M'sia
Univerisiti Sains Islam Malaysia (USIM) Nilai, N. Sembilan.

No comments:

Post a Comment