Wednesday, June 17, 2009

Kem Harapan Sapura : Suatu Revisi semula.


Tahniah pertamanya kepada semua fasilitator, urusetia, dan semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung di dalam menjayakan program yang gilang gemilang ini. Ramai pihak memuji akan kejayaan program ini namun bagi kami, Exco Latihan & Penyelidikan bertanggungjawab untuk terus memastikan mutu tenaga kerja & kualiti program-program akan datang berada di tahap paling memuaskan. Setelah diteliti beberapa perkara perlu diambil perhatian.

S - Stength ( Kekuatan )
Sekretariat Pendakwah Muda Malaysia mempunyai ramai bakat-bakat muda yang mempunya kemahiran yang tersendiri di dalam bidang kefasilitatoran,kepimpinan, pengacaraan majlis, pengurusan majlis, pengisian kerohanian & pendekatan dakwah & islah yang menarik. Maka kami bercadang untuk menggunakan & memaksimumkan kekuatan ini melalu program-program serta kursus-kursus pemantapan yang akan di adakan dari semasa ke semasa. Kemampuan mencetuskan idea baru & kemampuan mengendalikan program di saat-saat akhir mampu menjadikan SPMM USIM suatu organisasi pada masa akan datang.

W - Weakness ( Kelemahan )
1. Kelemahan yang ketara ialah tenaga penggerak yang kurang daripada lelaki.
2. SPMM USIM terpaksa mengawal kuantiti yang peserta yang agak ramai
contohnya di dalam kegiatan riadah maka para fasilitator & urusetia tidak mempunyai fitness & kaedah yang terbaik untuk menghadapi situasi sebegini.
3. Tenaga penggerak ibarat paku & tukul, sekali diketuk baru bergerak. Maka disaran untuk lebih berinisiatif sendiri utk membuat sendiri.

O - Opportunities ( Peluang )
1. Sokongan padu daripada pelbagai pihak.
2. Barisan kepimpinan pelajar yang berkemahiran.
3. Sumber kewangan yang mencukupi

T - Threat ( Ancaman )
1. Sikap ''panas' semantara. Melihat kepada semangat yang membara sekarang, elok semangat ini terus dipanaskan supaya api perjuanagan SPMM sentiasa menjulang-julang.
2. Sikap berpuas hati. Diinasihatkan para penggerak SPMM USIM sentiasa memuhasabah diri & bertanya adakah cukup apa yang aku sumbangkan kepada ISLAM ?
3. Rakan-rakan SPMM USIM yang lain yang tertinggal. Mereka perlu disambut kembali agar ukhuwah anatara kita tidak putus sebegitu sahaja.

Semoga sedikit review spontan yang dibuat di atas dapat diambil perhatian semua pihak kerana manusia akan terus leka tanpa ada teguran & peringatan daripada semasa ke semasa.

EXCO LATIHAN & PENYELIDKAN SEKRETARIAT PENDAKWAH MUDA MALAYSIA
UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA ( USIM )

No comments:

Post a Comment