Saturday, February 14, 2009

Antara Hukum dan Cinta



CINTA..

merupakan perasaan fitrah yang Allah s.w.t anugerahkan kepada kita. Cinta sesama manusia adalah fitrah yang Allah jadikan sejak penciptaan Nabi Adam a.s. dimana Allah swt menghadirkan Siti Hawa di sisi Nabi Adam a.s sebagai peneman suka dan duka. Walaupun disingkirkan dari syurga, dan dipisahkn di dunia, cinta mereka tetap utuh dan mereka sangat setia antara satu dengan yang lain. Percintaan Zulaikha dan Nabi Yusuf a.s. Setelah bertahun-tahun mencintai Yusuf, akhirnya Zulaikha menemui cinta yang sebenar-benarnya. Walaupun Yusuf a.s menjadi miliknya, namun cinta al-Khaliq memenuhi ruang hatinya. Cinta mereka bukanlah cinta berlandaskan nafsu semata-mata. Malah, disertakan keimanan kepada Allah swt.

Namun begitu, jika dilihat percintaan zaman sekarang, kebanyakan muda-mudi tidak meletakkan Allah swt sebagai matlamat yang utama. Mereka sanggup mengabaikan apa yang di tuntut oleh syara' untuk memuaskan nafsu mereka. Tidak salah untuk bercinta. Islam juga menyokong couple atau bahasa Melayunya berpasangan. Tapi, ada syarat untuk ber"couple" dalam Islam. Syaratnya ialah perlu melalui fasa pernikahan dahulu. Maka Islam menghalalkan hubungan ber"couple" yang terbina. Alangkah indahnya menikmati percintaan di jalan yang halal dan diredhai Allah swt. Hati merasa lebih tenang, malah tidak perlu bimbang tentang fitnah dan zina.


Kedatangan Hari Valentine, menyemarakkan lagi kehangatan percintaan generasi muda zaman ini. Hari tersebut dianggap perayaan hari berkasih sayang, yang menurut mereka adalah saat yang paling tepat untuk mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang kepada orang yang dicintai atau dikasihi. Adakah mereka benar-benar mengetahui apakah Hari Valentine?

Sebenarnya, Valentine’s Day mempunyai hubungan yang rapat dengan sejarah, tradisi dan ajaran Kristian. Terdapat beberapa pendapat mengenai asal-usul Valentine’s Day :
i. Valentine’s Day bermula semasapemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas
itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

ii. Pendapat kedua menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan
sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.

iii. Pendapat ketiga mengatakan Valentine’s Day diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St. Valentine sendiri.
Terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa Valentine adalah sempena hari kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol. Paderi St. Valentino telah mengumumkan hari tersebut sebagai hari kasih sayang kerana padanya Islam adalah ZALIM! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine.

Islam adalah satu agama yang suci dan kita sekali-kali tidak boleh mencampur adukkan aqidah kita dengan peribdatan agama lain. Allah swt berfirman:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (surah al-kafirun: 1-6)

Malah, Islam melarang umatnya meniru umat lain dalam mengamalkan gaya hidup, cara penampilan, perwatakan dan sebagainya ang bertentangan dengan syara'.

Ini berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W. :
Bermaksud : “Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.” ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Allah juga berfirman lagi di dalam Al-Quran:
"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah (yang sebenarnya)." Dan jika engkau mengikuti keinginan merekasetelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah." (surah al-baqarah: 120)

Renungkanlah ayat di atas. Adakah kita masih lagi mahu tunduk dan mengikuti agama dan budaya kaum Yahudi dan Nasrani ini? Sesungguhnya, budaya dan amalan meraikan Valentine’s Day adalah dilarang sama sekali oleh agama Islam. Ini adalah kerana perayaan tersebut mengandungi unsur-unsur ritual dan kepercayaan agama Kristian serta amalannya yang bercampur baur dengan maksiat. Di samping itu juga, ia merupakan hari kejatuhan Islam di Sepanyol. Oleh itu, fikir-fikirkanlah bersama-sama. Adakah patut kita meraikannya?




sumber: http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1397, Artikel Isu dan permasalahan semasa yang dijawab oleh Ustazah Norzila Bt Mohd Nor.


No comments:

Post a Comment